ما مرغ سحر خیز شگفت آواییم - خونین پروبالیم و شفق سیماییم - در معبر تاریخ چو کوهی بشکوه - صدبار شکسته‌ایم و پا برجاییم

وبلاگ فرهنگی . سیاسی . دینی و تاریخی

أین الطالب بدم المقتول بکربلا ... ؟
نویسنده : امیری - ساعت ۱٠:۳۸ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳٩۳

کجاست آنکه خونخواه کشته کربلاست ؟ 

عاشورا داغی است که از ازل بر سینه بنی آدم بوده و تا آخر الزمان نیز این داغ بر سینه های حق جو و حقیق طلب خواهد درخشید...

برای خیلی از عزیزان این سوال هنوز وجود دارد که چرا باید چنین اتفاقی با چنین دلخراشی و پیش بیاید و چرا شیعیان هر ساله این داغ را تازه تر می کنند...؟

آیا اگر قاتل حسین (ع) یزید, شمر, عمر سعد یا ابن زیاد بوده است که قبلاً مرده اند, چرا هنوز شیعیان به دنبال منتقم خون آن کشته فتاده به هامون کربلا هستند ؟

چرا دشمنان شیعیان(خلفای بنی امیه و بنی عباس, امپراطوری عثمانی, انگلیسی ها و ...) همیشه اولین حرکت ضد شیعی خود را در تحریم عزاداری محرم قرار می دهند؟


ابتدا باید بدانیم که این حرکت امام حسین دو بعد اساسی دارد :

1 - بعد حرکت در زمان امام حسین .

2 - ابعاد و آثار حرکت پس از امام حسین

بعد آن حرکت بزرگ در زمان امام حسین را که تقریباً همه ما آنرا بارها از رسانه ها و مجالس تعزیه شنیده ایم برای امر به معروف و نهی از منکر و نجان امت اسلامی از ظلم بنی امیه بوده است

اما در بعد آینده نگری آن و آثار حرکت برای دوران پس از شهادت امام, این حرکت یک عمل آینده ساز و ایجاد یک جریان در راستای جلوگیری از انجماد فکری اسلامی بوده است, اسلام در زمان بنی امیه از حرکت افتاده بود و بنی امیه هرچه ظلم می کردند همه(بجر ایرانیان) آن اتفاقات را مشیت الهی شمرده و خود را در برابر خلفای خدا بر زمین تسلیم می کردند و نام این رفتار حیوان گونه خود را تسلیم در برابر جبر تاریخ و خود را مسلمان می دانستند و حرکت امام حسین پاره کردن این زنجیر از دست و پای تفکر اسلامی بود. که به عنوان یک پیشوا نشان دادند اگر تأیید ظلم جان را نجات دهد باید با مرگ خود جلوی ابقای ظلم را گرفت...

اتفاق کربلا یک حرکت تبلیغی جاری در تمام زمانها برای این مفهوم بود که هزینه آن را تمامی خاندان امام حسین با جان و دل پرداخت کردند.

مرحله اول ندا و شنواندن : همان ندای دادخواهی اما حسین بود که در تمامی مسیرقیام و پس از قیام توسط امام سجاد و حضرت زینب به گوش جهانیان رسانیده شد و شیعیان به عنوان پیروان ایشان با اجرای عزاداری های سالیانه, وظیفه ادامه این تبلیغ را بر عهده دارند.

مرحله دوم نمایش و الگو سازی : اگر امام حسین در این روند آموزشی تنها نصیحت می کردند و دست به اقدام عملی نمی زدند هیچگاه این روند بصورت امروزی زنده نمی ماند, در این حرکت امام حسین بزرگانی چون حضرت ابالفضل و حضرت علی اکبر, مسلم ابن عقیل, حبیب ابن مظاهر و دیگر بزرگان زمانه خود از سرزمینهای ایران, حجاز, شام و عراق حضور داشتند تا این حقیقت را برای مردم خود امضاء کنند و ظریفترین امضاء این طومار تاریخی از خون گلوی علی اصغر و خون دل رقیه خاتون است.

مرحله سوم جذب عاطفی : پس از آنکه چشمهای حساس و مشتاق حق به سمت کربلا و عاشورا کشانیده شد, نوبت جذب یکی از فطرت های انسانی بنام عاطفه انسانی است که حادثه کربلا پر از عشق, احساس و ایثار هایی است که از سوی خانواده امام حسین و یاران ایشان صورت پذیرفت و در مقابل ایشان رذالت و وحشی گری هایی است که دشمان ایشان می کنند. مثلا در امان نامه شمر برای حضرت ابالفضل العباس, شهادت حضرت علی اصغر و ...

مرحله چهارم اثبات حقانیت : در این زمان که دلها به سمت ایشان متوجه می شود نوبت اثبات حقانیت کلام ایشان است و این کار بارها در صحنه عاشورا ابراز می شود و هم اهل خانواده امام و هم یاران ایشان حقانیت عملکرد ایشان را اثبات می کنند, حتی امام حسین با عبا و شمشیر پیامبر وارد کارزار می شوند.

مرحله پنجم کلام آخر : و کلام آخر را امام می گویند و همه می شنوند و آن نیز شعار سرخ شیعه است «ما پیروان حق ذلت نمی پذیریم و حق را به باطل نمی فروشیم هیهات منا الذله»

در این میان درسهایی نیز وجود دارد که از گوشه و کنار عاشورا به گوش جان طالبان حق می رسد, ادب, مهربانی, نماز و ... همه درسهای جانبی عاشوراست که با قدرت عاشورای حسینی به جانهای ما نیوشانیده می شود.


comment نظرات ()